Tuesday, November 19, 2013

Salahke Kalau Selalu Dukung Baby?

Assalamualaikum.


"Jangan dukung anak selalu. Nanti dia asyik nak berdukung je, payah nak buat kerja"
Orang tua kalau tengok aku dukung baby aku 
dorang memang pantang.
Orang tua...bercakap berdasarkan pengalaman.
Dah lebih dulu makan garam..

Aku pulak jenis yang kurang asam.
Degil...aku dukung jugak.
Padahal anak dah tidur.
Apa salah letakkan aje kat atas tilam??

Bagi aku samada ko ajar ke tidak,
baby tetap nak berdukung.
Kalau tak percaya, bila baby  menangis ko try dukung,
endoi-endoi sket, sure senyap dan tidur.

Orang tua bercakap berdasarkan pengalaman,
aku bercakap berdasarkan logik.
Baby mane-mane sekalipun, memang rasa tenang bila berdukung atau didakap.
Sebab..dorang dah biasa 9 bulan lebih dalam rahim
suam-suam, gelap, senyap, sempit tapi selesa.
Dats y bila dah keluar ke dunia,
dorang menangis sbb rasa sejuk, terang, lapang.
Orang tua suh bedung baby ko taknak!!
So apa salahnya aku peluk baby aku??
Untuk permulaan, cuba tenangkan dia.
Lama-lama dia dah biasa, ok lah tu.

Tak kiralah ko ajar ke tidak,
kalau dah memang jenis yang suka berdukung,
tetap nak berdukung jugak.
Anak aku yang aku dukung setiap saat tu,
takde plk perangai nak berdukung sampai ke sudah.
Elok je aku boleh basuh kain lipat kain,
masak kemas umah bagai...

Kesian tak kesian??
Baby rasa takut sbb tak biasa dengan keadaan baru
yang terang, sejuk, lapang.
Dia menangis harapkan kita hangatkan dia.
Tapi kita biarkan...
Sebab nenek kata jangan ajar anak berdukung.
Owhhh sedih..

Sebab tu aku dukung jugak anak aku.
Lagipun masa tu aku dalam pantang,
wut do u expect me to do melainkan melayan anak?
Baby time tu tengah ringan, time tulah nak dukung dia puas-puas.
Sok-sok dah berat 10 kg, bising sakit pinggang tak larat nak dukung.
Cuti pulak 3 bulan, time tulah nak dukung, dakap, peluk anak.
Sok-sok dah kerja, dok opis penat-penat,
balik nak rehat,
anak mintak dukung, kita tak larat.

So dukunglah bayimu.
Jangan set dlm palotak nak ajor die berdukung.
Tapi sebab nak menyebarkan dan menghangatkan kasih sayang.

2 comments:

Kumbang Jingga said...

bagus tips ni nanti kami leh try ehehe

norinaomar said...

saya sangat setuju..normal lah baby baru lahir..dukung ni bagus tau..anak tak cranky..jemput baca entri saya pasal gendong anak

http://noipunyablog.blogspot.com/2013/12/babywearingpakai-bayigendong-meh-sini.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...