Wednesday, August 21, 2013

Cara Hentikan Anak Makan/Gigit Buku

Assalamualaikum.
Salam Syawal ke14.
MAKAN BUKU.
"Anak aku suke geget buku..bukan nak baca buku"
"Abes sume buku dikoyak-koyak..malas aku beli dah"
"Bagus anak ko Dila...tak geget buku"
Dah namanya budak..baby..
memang deria rasa dorang lebih pada mulut.
Agaknye kalo nampak kambing depan mate pun,
mau dorang sumbat sekor dlm mulut...kan??

Jangan kate anak aku bagus
sbb tak makan buku, tak geget buku..
Ni buktinye...

Buku pertama n buku feveret anak aku..hancur kene geget.
Tapi sekarang aku dah selotape sisi-sisi buku tu.
Normal la budak geget buku..Biasalah..
Tapi persoalannye...
Adakah kebiasaan itu yang kita kene biasakan sampai dorang besar?
Banyak lagi kes-kes juvana yang BIASA dilakukan oleh  baby-baby.
Contohnya...
Bebudak memang suke dukung seterika. Tapi takdelah ko sampai datang opis pakai baju kedut seribu. Alasan dah jual seterika kat Mudah.my sebab anak ko suke dukung seterika n seterika perut somi ko. Tak kan?? Walaupun anak ko suke timang minyak masak sampai bawak teman tido, ko tetap beli minyak masak. Kalo tak, dapur tak berasap..kan?? Ko tetap jugak menonton rancangan lagho seperti MeLeTOP bersama keluarga tercinta walaupun anak kecik ko suke jilat tv setiap kali keluar iklan biskut Chipsmore. Abes-abes pun momokkan anak ko dengan replika ayam seram yang diletakkan di depan televisyen.
Macam ayam yang aku letak depan tibi tu..
Banyak alternatif lain macam cloth books.
Buku kain yang boleh dicuci
Tapi yang lecehnya cloth books ni susah nak cari.
Kalo ada pun harga macam tak reasonable sket.
*berkire dgn anak nampakkk...

Jadi walaupun baby ko suke geget/makan buku,
janganlah ko jadikan itu alasan kukuh
untuk ko stop belikan/bacakan buku utk dia.

Anak aku bukan je suke geget/makan buku,
tapi suke PIJAK BUKU.
Setelah aku siasat sbnrnye die bukan pijak buku,
tapi die suke panjat buku.

Panjat mesin jahit opah

Panjat tepon menan

Panjat drum menan

Anak dara aku memang suke memanjat.
Solusinya aku cakap elok-elok jgn pijak buku,berdosa..
Die pijak lagi aku buat sore halilintar.
Esoknya aku buat sore ribut petir pulak.
Ko takut tak bunyi ribut petir??
Anak aku takuuttt...
Dan akhirnya aku tepok kaki die bila die pijak buku.
* tepok dgn pukoi atau tampor lain.paham!!
Cakap dua-tiga kali..
"NO!!Jgn geget book.Jgn makan book,kotor"
Memang tak masuk.
Ko kene cakap banyak kali
SAMPAI DIA BETUL2 STOP.
Melainkan ko cepat bosan, anak ko sorang yang kesian.
 
Hentikan budaya..
Dia suka geget buku, jangan beli buku.
Dia suka tampar anak jiran, jom pindah hutan.
Dia suka cakar lutut apak die, bakor kaki apak die.
Jom kita sama-sama ajar..
Jangan geget buku, kotor, buku utk dibaca.
Jangan tampar anak jiran, kalo tak ko pulak makan penampor mak geram cium je.
Jangan cakar lutut apak, nak guna lama ni.

Budak kalo hari-hari ko cakap,
insyaAllah mau die dengar cakap ko.
Itu pun salah satu cara mendidik anak mendengar kate.
Aku belajar daripada apa yang diajar utk kita sama-sama belajar mengajar.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...