Thursday, July 11, 2013

Nipple Luka : Medela Purelan 100

Assalamualaikum.
Alhamdulillah harini da kames.
Weekend da dekat.
Hujan dari tengah malam.
Banyaknye rahmat Ramadhan.
Ruginye x bangun malam td.

Malam td ada kawan sms.
Katenye nipple die luka.
Tak boleh nak susukan baby.

Aku pun penah alami pengalaman tu.
Masa tu 3 hari lepas bersalin.
Nipple dua-dua belah skali luka.
Baby pulak mase tu tgh demam kuning.
SATU-SATUNYA UBAT DEMAM KUNING ADALAH SUSU IBU.
Aku stress..kuning anak makin naik.
Cane aku nak susukan die dengan nipple luka??
Dah beli pump,
tp masa tu sgt tak terer mengepam lagi.

Punca utama nipple luka...
Cara hisapan yang salah.
(Beselah ibu baru nak belajar menyusukan)
Aku dulu pun salah teknik.
Sejak dari tu sampai skrg
aku akan ampu breast ble susukan anak.

Macam-macam cara nak hilangkan luka.
Antaranya..
Sapu susu ibu keliling nipple yang luka.
Cara ni maybe berkesan.
Tapi amek masa yang lama.
Aku dah cuba.
Jenuh nak tunggu baik.
End up laki aku pegi Modernmum.
Dorang suggest Medela Purelan 100.

Harga Besar : RM49           Harga Kecil : RM29

 
Aku suggest bli yang kecik dah cukup.
Sebab aku bli yg besar sampai laaa ni ade banyak lagi.

Cara guna...
Sapu susu ibu keliling nipple terlebih dahulu.
Kemudian baru sapu cream Purelan ni.

Cream ni selamat untuk baby.
Means bile kte nak susukan babby,
tak perlu cuci nipple yang dah disapu cream.

Percaya atau tidak..
lepas dua hari aku guna cream ni,
aku terus boleh susukan anak sampai sekarang.
Alhamdulillah.
Lama jugak aku simpan cream ni.
Aku guna balik ble anak aku dah mula nak tumbuh gigi.
Die asah gusi sambil menyusu.
Mujur ade cream ni.
Asahlah nakkkk....


1 comment:

sulastri mj said...

A asahlah nak tu tak leh blah. Serammm. Sekarang tgh alami masalah tu. Huhu
yat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...