Tuesday, July 16, 2013

Nama Anak : Glemer Ke Tidak???

Assalamualaikum.
Harini aku nak cite pasal NAMA.

"Si fulanah dah bersalin"
"Owh yeke..Apa nama anaknya?"
"Puteri bla..bla..bla..."
Dari dulu aku sangka nama Puteri
hanya khas untuk yg berdarah keturunan.
Keturunan Syed ke, Meor ke..
Tapi skrg sume org bleh jadi Puteri.
Apa ada pada pangkat??

Pegi kedai runcit papan yang usang,
dalam sebuah kampung ceruk bemban.
Ada sekumpulan kanak-kanak.
Comot, kaki berlumpur, tangan pegang seplastik berudu.
Ni tak lain main parit kutip berudu ni.
"Ryan..pegang jap berudu aku ni.."
Wow..nama Ryan uollss...
Dulu aku pikir anak doktor je nama
glemer cenggitu.
Now everyone can be glemeresss...

"Ahai kiutnye..apa namenye?"
"Cinta Izara Aisyah"
Aku ternganga...
"Dats y kiut..cam Izara Aisyah"
Hoccay...Izara Aisyah yang pelakon tu.
Memang cute..
Tapi aku agak kaw nak cakap...
Mudah-mudahan mengikut sifat isteri Nabi SAW,
Saidatina Aisyah r.a.

"Qaseh Nurizati Rabiatul Adawiyah"
"Mak aii panjangnye nama..nak panggil ape?"
 "Ati"
Nama punyalah panjang,
panggilnye 'ciput' je.
Bukan marah buh nama panjang2,
tapi hogak-hogakla.
Dahlah 4 patah perkataan,
satu perkataan makan 4 suku kata lak tu.
Dah sedap sangat nama Rabiatul Adawiyah tu.
Takyah sambung nama lain, siyes macam x masyuk.
Buh Rabiatul Adawiyah pun dah cukup
menggambarkan ketabahan hatinya.
Setabah ahli sufi tersebut.

Puteri Awani Nurdania.
Sempena mak yang suke tonton Awan Dania.
Muhammad Aaron Azizi.
Sempena abah yang adore sgt Aaron Aziz.

Sukati mereka la..
anak mereka, mereka yang besarkan.
Agak-agak berbelit lidah ko nak sebut,
tak payah sebut.
Kalo anak jantan ko yg nak kawen dgn anak die nnt,
suh pektis sebut nama beliau 7 hari 7 malam.
Takdelah berpeluh time akad kelak.


futnut : Cuma aku cadangkan drpd ko ikut nama retis,
apa salahnya ikut nama-nama pejuang Islam ke.

7 comments:

Noor Suraya said...

nama wiya, rabi'atul 'adawiah..terasa chek.hehhee...pgl wiya ja..kdg2 ja adawiah..
yg kedua ni klu girl lg,pun dah ada nama yg 'tak glamer' gak.tp sbb sedap..ada kawan masa kecik nama ni dulu..so,klu dpt girl,nak bg nama tu jugak..
klu laki,sy lebih suka nama yg bwa maksud ketua,penjaga ka,kuat,gagah...ya la..lelaki kan,tak semestinya glamer...maksud tu yg penting.hehehee..

pssstttt:nama anak emily apa?takdok gambo ka??

Mrs. Amad said...

sedap la nama rabiatul adawiyah tu..humayra pun nama kg2 jeee..nama ank em asher nathan.comel bangat..bibir munggil...tp takde gambo..

Noor Suraya said...

ala...nk tgok...mtk la kt emily....
paksa ni.

:: Mrs.Eady :: said...

setuju...pakai nama pendek bermakna lagi elok dari panjang lebar takde makna elok..

Kumbang Jingga said...

setuju sgt..tp org skang lebih pentingkan sebutan tu sedap dari maksud di sebalik nama tu, aku pun tak paham..beri nama ikut nama nabi ke, sahabat2 nabi ke, isteri2 nabi ke lg bagus kan

Salhah Suhot said...

puteri kalau keturunan megat

lynndamya said...

Salam, haa haha...sebut pasal nama panjang2 ni, nama sy pulak mmg sgt pendek...4 huruf, satu bunyi, abah sy yg pilih nama sy, bila dah pendek sgt, mmg senang di hafal, mmg selalu menjadi sasaran cikgu utk ditanya soalan, sbb nama senang ingat..hadoi, haha..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...