Wednesday, July 31, 2013

Makpak Bersuke-rie, Anak Berhingus Tunggu Depan Pintu Taska.

Assalamualaikum.

"Huurrmmm...rindunye kat anak aku"
"Anak aku demam. Semoga dia tak meragam di nursery"
"Pagi ni rasa sayu hati nak tinggalkan anak di taska"

Ni antara ayat pesbuk
kengkawan yang sll aku baca.
Masing2 berat hati nak tinggalkan anak-anak.
Nak buat cane...tuntutan kerja.
Mesti korang pun ada rasa camtu kan?

Kite takde pilihan.
Nak bawak anak ke opis mmg takleh.
Redho.
Tapi bile pegi tempat lain..
yang memang takde halangan utk kite bawak anak,
KENAPA KITE TINGGALKAN??
 
 
Contohnya nak ke shopping mall.
Takde sape nak halang kaw bawak anak,
kenapa kaw tak bawak??
Sanggup tinggalkan anak 
pada pengasuh, taska, atok nenek.
Petu kaw pulak bersuke ria dgn kengkawan.
Anak main sorang2 kat umah pengasuh,
kaw berjalan berpimpin tangan 
dgn suami tercinta kat pasar malam.
 
Lainla kalo anak berderet 3,4 orang.
Tapi kan..mak pak kite dulu
lagi ramai anak sampai 10 orang.
Kete takde, naik bas je kesana kemari.
Takde sorang pun anak yang ditinggalkan.
Kte ni anak baru sorang,
nak soping baju raya tinggalkan anak.
Aku tak paham 
cane org2 ni didik hati die
supaya tak rasa kesian langsung buat anak camtu. 
Sedeyhhh..
 
Aku pegi pasar yang sekangkang kera jauhnye
pun aku bawak anak aku.
Aku dukung die sambil pilih ikan.
Aku buat check up kat klinik,
sanggup laki aku bawak anak aku
merayaula dorang keliling klinik.
Aku doa semoga perasaan 
kami ni berterusan sampai ke
anak yang kesepuluh.


Kite ble dah besor panjang ni,
nak g mane2 mesti ada rasa
nak bawak makpak kite folo skali kan??
Korang ada rasa camtu tak??
Aku dulu masa g Bandung rasa nak bawak makpak,
tapi bajet tak mencukupi.
So aku belikan dorang tiket n accomodation ke Kuching.
Sebab ape??
Sebab mase kecik dulu,
makpak aku tak penah tinggalkan aku.
Kalo dorang nak ke pasar skalipun,
mesti bawak kami sume.
Aku taw makpak korang pun camtu.
Kalo anak tu 8 orang,
berhimpit2la sume dlm kete kan??
Sebab tu ble besor kte pulak nak bawak dorang.
Jadi jangan heran kalo anak-anak kaw dah besor nnt,
dorang tak ralat nak tinggalkan kaw.
Sebab perasaan tu kaw yang terapkan sejak dorg bayi.

Sekian...kesian...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...