Thursday, June 6, 2013

Iri Hati : Bila Terlalu Mendongak Ke Langit

Asslamualaikum.
Sepanjang beberapa hari tak hapdet,
banyaknye berita baik
dari orang sekeliling.

Roosman immediate bos aku
menyambut kelahiran putera comel.
Setelah sekian lame menanti...
Muhammad Rizqin Khalish.
Kak Zue ZR Enterprise yang order keknya meriah-kiah.
Sampai boleh seselambenye mensantekkan kereta 
sehingga ribuan ringgit.
Alhamdulillah kete die da siap.

Kak Yong sekeluarga yang akhirnya
dah berlepas melakukan umrah.
Setelah sekian pospon..

Syoknye anak Bonda ni kecik-kecik dah g umrah.
Pastu dapat msg dari sahabat lame.
"Dila aku dah dapat lesen kete"
Hihihihi..akhirnya Si Peah da berjaya berlesen.
Katenye laki die dah beli kete
BESSOORR punye..
Tu yang die jadi semangat nak berlesen.
(Walaupun 4 kali amek L asek failed je)
 
Dan semalam tgk pesbuk..
Suraya opismate dah preggy lagi.
Wahhhh...like..like...
Semoga aku juga dapat mengikut jejak langkah beliau.
Wahahahahaha..

Tengok kawan-kawan beranak-pinak,
bisnes maju dan meriah-kiah,
yang bercuti ke obesi,
yang beli kete besor,
demi Allah aku rasa seronok,
demi Allah aku takde langsung rasa 
IRI HATI atau DENGKI.

Dan aku sangat heran,
kenapa ada sesetengah 'kiah'
yang mudah rasa dengki dengan kelebihan kawan2.
kenapa senangnye perasaan tu timbul...??
Kenapa?Why?Tim kai?


Careful..ble kte ada rase terdetik hati tengok 
kemeriahan orang lain,
bermakna hati kita telah diracuni virus
IRI HATI.


Cane nak taw kte dah terjebak dgn penyakit ni??


Sepatutnya kte kene ada rasa gembira
di atas kegembiraan orang lain.
Rasa sedih di atas kesedihan orang lain.
 
Bagi aku, orang yang pendengki
selalunya takut dengan  bayang-bayang sendiri.
Die cuba menjauhkan diri dari orang yang die dengki,
dan mula memburuk2kan orang yang die dengki.
Tapi dalam senyap,
die berusaha menjatuhkan orang yang die dengki,
dan cuba utk menjadi seperti
atau lebih baik dari orang yang die dengki.


Cermin diri kenapa perlu ada sifat IRI HATI?
Adakah sebab kite rasa kite
LEBIH BAGUS DARI SI DIA?
LEBIH PANDAI DARI SI DIA?
LEBIH CANTIK DARI  SI DIA?
Kadang2 perasaan tu timbul bila kite
terlalu mendongak ke langit,
tetibe nampak orang lain lebih dulu terbang ke awan.
 


Tak susah nak buang sifat iri hati.
Bersihkan jiwa, dan jangan selalu fikir
DIRI SENTIASA DI ATAS,
sebab ada ramai lagi 
ORANG YANG BERADA JAUH LEBIH TINGGI.




1 comment:

Noor Suraya said...

insyaAllah kak dila..semoga kak dila pun akan ngandung lagi...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...