Tuesday, May 7, 2013

Tak Habis-habis Entry Breastfeeding

Assalamualaikum,
Sepanjang aku breastfeed anak aku,
dah 5,6 orang ibu-ibu,
dan bakal ibu yang aku promote psl bf.
Tapi ada sorang je yang berjaya..
Ejan dan sicomey Nisa
Aku memang nampak la kesungguhan die.
Tengah makan sedap2 boleh benti,
semata2 nak susukan anak.

Yang lain-lain..kecewa..
Before bersalin, semangat sgt dorg ni.
Tapi bila tiba masanya..
"Susu tak cukup"
"Susu sikit"
"Baby nangis tak cukup susu"
"Puting pendek"
Kuar sume ayat2 membunuh tu.
Padahal bila aku tanya balik pump bape kali sehari?
Paling banyak pun 2 kali sehari.
Usaha baru 1%, dah berani kata macam2.
Kan senang kalo ko cakap
"Alah malas la pump 2 jam sekali"
"Alah lendutla tetek kalo ngepam"
"Alah malasla susukan baby, sakit pinggang"
Takdelah sakit sangat hati aku,
drpd dengar ko kate 
"SUSU TAKDE"

Aku boleh terima kalo
"Takleh susukan baby, kene breast abcess"
"Takleh susukan baby, kene operate breast"
Kalo sebab tu mmg tak daya lah..

Allah swt bagi ko anak, 
tapi bagi susu tak cukup.
Logik tak??

Aku malas layan orang
yang malas usaha.
"Susu ibu ni bukan utk ibu bekerja"
Ni ayat panas sorang colleague aku.
Sampai skrg aku ingat.
Anak aku dah setahun,
dan anak aku
TAK PANDAI MENYUSU DALAM BOTOL.
Tapi aku masih bf anak aku.
Aku macam orang lain,
pegi pagi balik petang.
Aku masih susukan anak aku.
Aku balik umah waktu rehat
utk susukan anak aku.
Kerja opis bukan tugas hakiki aku,
tugas hakiki aku DUNIA AKHIRAT
adalah susukan anak.
Takkanlah disebabkan bekerja,
aku kene abaikan tanggungjawab dunia akhirat aku?
Kalau aku disoal di akhirat kelak,
"Kenapa tak penuhkan hak anak (susukan anak)?"
Ko nak suh aku jawab,
"Sebab saya wanita bekerjaya"

Ni bukan ayat aku nak berbangga.
Tapi kalo aku yang tak bape hebat ni boleh buat,
korang yang hebat pasti boleh buat
LEBIH HEBAT DARI AKU.
 
Ada satu je alasan yang buat aku speechless.
"Anak lelaki kuat menyusu, susu tak cukup"
Yelah mane aku taw..
anak aku pompan.

Tapi kawan aku Kak Zue ada anak laki,
elok je susukan anak sampai besor.
Walaupun aku belum jumpa fakta
yang mengatakan bayi laki kuat menyusu,
aku tetap konpius,
takkanlah Allah swt bagi susu tak cukup
utk baby laki??
Tapi cukup pulak utk baby pompan?
Mustahil...kan?

Aku doakan kalo murah rezeki dapat anak lelaki
Aku doakan Allah swt tetapkan semangat aku,
hadiahkan aku kerajinan,
permudahkan keinginan aku,
utk susukan anak lelaki aku sepenuhnya.
InsyaAllah aminn..
"SUSU TAK CUKUP"
masih bukan alasan relevan.
Baby laki atau baby pompan,
hak dorang tetap sama,
untuk dapatkan susu ibu sampai umur 2 tahun. 

futnut: Semoga info yg aku bg pd bos2 aku yg bakal jadi ibu berjaya.

1 comment:

Nana said...

dila, ketepikan semua tanggapan2 negatif tu..masuk telinga kiri keluar telinga kanan...
asalkan kite taw apa yg kite buat tu adalah yang terbaik & tak salah kat mana2 pun...bior deme nak kate ape...

ikut pengalaman akak...Darwisy memang tak kuat menyusu...bile terpengaruh ngan kate2 org...anak lelaki menyusu byk...akak pernah paksa Darwisy minum susu sampai 3oz...sebab kononnya nak sama ngan org lain minum 3oz...tapi padan ngan muka akak...die muntah balik...2-3 kali try jugak...sbnarnya die akan stop bila die rasa dah cukup mengikut keperluan dia...

so, utk ibu2...tolong fikir berjuta2 kali utk melepaskan peluang 2 thn pertama menyusukan baby anda...kalo dah berusaha habis2an...barulah berserah kpd Allah...& tlg la jangan nak kondem ibu2 yg menyusu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...