Tuesday, May 21, 2013

Adat Kahwin Hindu

Assalamualaikum.
Salam Selasa.

Lately ni banyak kengkawan suami yang berkawen.
Kawan2 sang suami mude2 belia dr aku.

Pengalaman pertama attend kenduri kawen India.
Lebih kurang kenduri kawen Melayu.
Sume tahu yang hakikatnya,
Melayu yang banyak folo adat Hindu.

Kalo tak silap aku
perkataan pelamin n mempelai pun dari bahasa dorang.

Adat menepung tawar asalnya dari adat Hindu.
Tujuannya utk memberi semangat pada pengantin,
berdasarkan kekuningan semangat padi.

Adat bersanding bertujuan untuk
mengagung2kan Dewa Rama dan Dewi Sita.
Dats y dipanggil Raja Sehari.

Barangsiapa menyerupai suatu kaum maka dia termasuk dari golongan mereka”. (HR Abu Daud dan Imam Ahmad dari Ibnu Umar.)

Sonok join event suami.
Satu Malaysia la sangat.
Apa salahnya temankan suami..
Sebab die pun banyak temankan kite.
 
Ni pic masa Hubby teman aku g dinner.


At first hubby takleh join sbb kekangan kerja.
Lastly beliau swap (tukar) shift dengan kawan.
Selamatla laki cek keja shift..alhamdulillah..
Senang nak gerak bersama.
Sape kate kerja shift susah nak bergerak bersama??
Boleh je..asalkan kita pandai gunakan peluang.


futnut: Kiah kate die takleh join dinner sbb laki die tak dapat amek cuti. Sian Kiah. Takpe kiah, kengkawan sentiasa doakan saat bersama pasti tiba. Asalkan hati Kiah kene bersih dr sifat iri hati.

1 comment:

Nana said...

nape tak upload sekali gambo kenduri india tu...:)

gi kenduri pakai baju kurung ker kali ni...hihi...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...