Tuesday, April 9, 2013

Novel vs Facts

Semalam aku pergi MPH.
Nak membeli buku ni.
Deadly Mist - Usaha Amerika Merosakkan Kesihatan Dunia
Aku terpandang sekumpulan remaja pompan.
Tergedik-gedik n terkinja-kinja di bahagian magazine.
Ditangan memegang magazine yang nyatanya
mengenai fesyen.
Aku yang dah tua bangka ni pun masih
zero tentang fesyen.
Betul-betul penting fesyen tu??

 Aku tengok anak dara aku.
Sambil berdoa moga hatinya dipelihara Allah swt.
Semoga didikan aku (yang baik2)
menjadi ikutan.

Sebelum ke sudut sebelah,
aku melalui sudut novel.
Ada anak-anak dara,
beberapa remaja.
Aku pun singgah kejap, 
belek-belek novel yang ada.

Tajuk pun dah syahdu,
Cinta itu, cinta ini,
Rindu bertaut bergantung bergelimpangan.
 It's been a very very long time
since i was like them.

Aku kire last aku baca novel masa Form 3.
Dan masa tu aku rasa,
inilah imaginasi penulis novel.
Cara mereka meluahkan rasa,
atau mengajar manusia erti kemanusiaan.
Dan aku terus kata
"My expression n imagination might be more INDAH. But imagination is not fact, fake kan??"

Dan dari saat itu aku berhenti baca novel.
Utk tidak lagi berangan 
dan cuba membayangkan bait2 isi novel yang aku baca.
Aku tak salahkan penulis novel,
atau pembaca novel.
It just dat aku jenis cepat menggambarkan
setiap apa yang aku baca n atau dibacakan. 
And voila it's lala land.

Sejak tu aku prefer baca buku-buku fakta.
Aku mula beli buku-buku fakta.
Keagamaan atau sains.
Yang aku rasa lebih baik n berguna utk
aku kongsikan dgn kawan-kawan.
Instead of aku kongsi cerita pasal
cinta tiga segi, cinta bertaut kembali
atau cinta orang gaji.

 I read only facts!!

futnut : foyore!!

1 comment:

Salhah Suhot said...

yup..aku pun da x brape bace novel lagi..tp kalo novel yg syariah compliant aku still baca.aku pun cm ko gak prefer sumthin yg actual fact(but still aku masih baca komik, untuk release tension)..novel2 sekarang banyak lagha dari pengisian..babak suami isteri la...berkerut aku bace weih....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...