Wednesday, August 8, 2012

Kenapa Air Masak Tak Sesuai Utk Bayi?


Dulu masa dalam pantang nurse kate..
"Jangan bagi baby minum air masak,
unless kalo u bagi baby minum susu formula mmg kene sulam dgn air masak"
Aku tanya kenapa..
Rupanya sbb susu formula tu terlalu pekat n panas.
Berbanding dgn susu ibu yang
MENGANDUNGI 88% AIR.
So takyah susah payah nak bagi baby bawah 6 bulan minum air masak.
 
Bukan aku taktaw mak-mak mmg suke bagi baby minum air masak kan.
"Kaw dulu kecik2 sampai buncit perut aku bagi minum air masak,
sampai sekarang tak mati pun"
Dah tu ape si kaw nak jawab??
Air skrg, masak 8jam sehari pun blum tentu bersih.
Tawlah tahap kebersihan di akhir zaman ni cane kan..
Kalo tak, takdelah kuar filter Hai-O la, HPA la, apela..
Petu ble bagi anak minum, air ni la yang menghakis dinding perut baby yang senipis mane kaw pun taktaw kan..
Aku lagi la taktaw, sbb tu aku takot nak bagi anak aku minum air masak.
 
Usus baby pulak baru lagi.
Hijau lagi kot, tak sampai 6 bulan.
Pepandai je nak suapkan nasi lah, kanji lah, kentang la..
Kengkonon nak bagi anak kenyang.
Blend la pakai blender paling mahal skalipun,
 
*apek kat soping mall yg promote blender tu kate "Hai cik akak arr, ini blende sangatlah mengkagumkannye pun. Bawang pun boley hancur selupa air, pun lu boleh kasi suwami minum air bawang"
 
tapi still JANGAN!!
 
Susu ibu je yang sesuai utk baby bwh 6 bulan.
Susu ibu yang disediakan oleh Allah SWT, bagi je pada anak.
Biar susah payah nak dapatkan susu ibu,
drpd susah payah nak memblend la hapela..
Susahke??
Pernahla susah dlu tapi aku doa pd Allah swt
"Ya Allah Kau murahkanlah rezeki susu utk anak aku. Hanya susu aku yang patut masuk ke dalam perut anakku, tiada yang lain. Maka hanya Kau yang Maha Pemurah yang mampu memberikan semua itu"
Mind setting penting ok!!
 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...