Tuesday, February 21, 2012

Saat-saat Terakhir Pemergian : Amalan Yang Diulang, Ucapan Yang Disebut.

Aku memang tak berkesempatan berjumpa dengan Tok aku sebelah mak.
Kirenya ayah mak aku la.
Sbb Allahyarham meninggal sebelum aku dilahirkan.

Kata mak Tok berkulit putih, orang nya kurus je.
Tok rajin, pembersih, sume orang senang dengan Tok.
Kalo Tok kemas umah, kalah anak-anak dara.
Pas makan kalo anak-anak tangguh cuci pinggan mangkuk, Tok yang akan setelkan.
 

Apa yang aku nak share kat cni kisah saat-saat terakhir Tok pergi menghadap Allah SWT.
Mak yang cerita balik..

Masa tu dalam tahun 80an.
Abah izinkan mak jaga Tok kat kampung.
Kampung kitorang tak jauh..x sampai 10 minit dah sampai.
Abah keje cikgu, so tak susah nak handle 2 orang anak, keje sampai tengahari je.

Satu hari Tok suruh mak potongkan kuku tangan n kaki die.
Pastu Tok suh bersihkan kudis n kulit kering belakang badan die ..(sbb lama sgt berbaring)
Mak pun buat apa yang Tok suruh.
Kata Tok.."Kang idak le susah orang nak mandikan aku"
Tok suruh mak kemas umah..kata Tok..
"Kemas2 sket umah ni..kang orang nak datang..aku ni tak lama dah..."

Ble dengar je Tok cakap camtu..cecepat Mak panggil opah.
Opah pun pergi dekat Tok n mintak ampun.
Tak lama lepas tu Tok 'pergi'.
Yang bestnya..Tok pergi dengan takbir..
sayu je sambil angkat kedua-dua tangan dan letak atas pusat.
 
Aku sll dengar org cte..
bila kte nak pergi menghadap Allah SWT..
kte akan ulang sume amalan yang mase hidup.
Kalo mulut kuat mencarut..mmg mencarut je yg kuar kot..

Ahad lepas pulak Tok aku sebelah abah pulak meninggal.
Sempatla aku melawat Tok seminggu sebelum Tok 'pergi'
Tok tak sakit, cuma Tok dah lemah.
Ble cek kat spital, Tok bebas dari sebarang penyakit.
Cuma Tok lemah sbb dah tua, umur dah 89 tahun.
 
Tingat masa aku melawat Tok..
Suara Tok lemah..kene dekatkan tinge baru dengar.
Tok tanya aku jam kul bape..sbb die nak solat.

Allahu Akbar..sentap aku..
Aku yang masih kuat ni pun tak alert waktu solat.
Ble Tok baring2, aku ajarkan Tok ucap Allahu Akbar.
Tok trus sebut..

"Allahu Akbar..Asyhadualla ilaha illah.."
Upenye Tok laungkan azan sampai abes..
Lidah Tok tak patah pun sebut nama Allah SWT.

Tok bekas bilal kat kampung..
Tok bilal..sll azan..mase nak 'pergi' menghadap Allah SWT pun Tok azan jgk..

Ingatan Tok kuat..
Tok ingat nama cucu die..Umur cicit die..
Tok tak nyanyuk..
Sebab lepas solat fardhu Tok rajin baca Quran.
Tiap kali Ramadhan Tok khatam Quran.

Aku tersedar..kalo tiba 'waktu' aku..
apa yang akan aku 'ulang'?
apa amalan aku selama ni?
Ya Allah takutnya aku..ampunkan dosa2 hambaMu ini Ya Allah!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...