Thursday, December 15, 2011

Pantang-larang Melayu VS Hukum-hakam Islam

Bila orang kata “HARAM”, die kate “Melayu mmg suke jatuhkan hukum”.  Mmglah..sbb die byk bergaul dgn Melayu, bkn dgn Islam. Islam x semestinye Melayu kan? Dan yg pastinya skrg ni bukan sume Melayu tu Islam. Bila org kata “Islam hanya pada nama”, die suh org tu masuk Imam Muda, x pun Ustazah Pilihan. Die kate die geleng pale je tgk pangai Melayu skrg yg ske jatuhkan hukum. Yg org Islam pulak geleng pale je tgk pangai die yg bodoh sombong.

*Pantang larang org Melayu x penah sama dgn hukum-hakam Islam.

Haaa..ni wall post aku kt fb. Bukan rini punye,tp last week punya.
Tetibe macam ter'emosi' bab halal haram ni.
Gara-gara baca komen2 n wall post org kt fb.

Aku pelik ble ade sumone yg kate..
"Tulah Melayu suke jatuhkan hukum..merokok pun nk diharamkan"

Aku juga kesian dgn sorang pakcik.
Bermati-matian die taknak kawenkan anak-anak dara die serentak.
"Pantang keturunan aku kawenkan anak2 serentak. Nanti ada je tak kene. Tu orang depan tu, dulu aku dah larang die kawenkan anak serentak, nnt kene bala. Degil..ko tgk skrg dpt anak berpenyakit"
Yang buat aku pelik, anak2 dara pakcik tu 4,4 orang tak bertudung.
Hukum Allah SWT berani pulak die tidak-tidakkan.
Tapi pantang -larang nenek moyang die yang merepek tu iye-iye je die pertahankan.

Betapa orang skrg, baik muda atau pun tua sungguh belum bijak membezakan hukum agama dgn pantang-larang Melayu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...