Thursday, September 8, 2011

Aku Kini Hanya BEKAS Pesakit Kanser Ovari.

Mmg tak penah aku lupe tarikh 23 May 2009 sebelum aku di'operate', aku menangis teresak-esak. Bukan takot  sbb nak kene operate tp aku takot ovari aku dibuang sume. Yg pasti ovari (tempat produksi ovum) sebelah kiri aku dah rosak n kene buang.

"Kte dah scan, ovari kiri awak dah rosak n kte kene buang. Setakat ni ovari kanan awak ok, tp ble operate nnt kte akan tgk blk, kalo rosak jgk kte terpaksa buang 2,2. Ble dah buang 2,2..sy nak bagitahu awak yg..."

"Ok..ok..sy faham doktor" aku terus potong ckp doktor muda tu. Tak sanggup aku nk terus dgr kata2 die. Sape tak sedih beb. Ovari tu bleh dikatakan antara harta paling bermakna buat sorg wanita. Tulah penyambung zuriat aku nnt.

Aku mula bayangkan muka bf aku (skrg suami). Dia tu mmg sangat sangat sangat ske budak2. Anak-anak buah aku sape yg tak suke gn die?

Alhamdulillah lepas operate terus bf aku, Farhan bisik kat telinga aku, "Ovari kanan u ada lagi"

Aku yg tengah mamai2 lagi dgn bius cuma mampu tersenyum dengan mata terpejam. Alhamdulillah terima kasih Ya Allah di atas kasih sayangMu.

Sebulan lepas operate aku disahkan menghidap kanser ovari tahap 3. Tahap 3 drpd 4 tahap.It's quite serious. Aku dah gone thru kimoterapi yg azabnye hanya org2 yg penah lalu je rasa. Hampir stahun aku tak datang period sbbkan kimo. Aku mula risau. Risau sangat2. Ok ke tak aku ni?

Again, Allah SWT tu sememangnya Maha Pengasihani dan tak pernah tak dengar doa aku. Sebab tu lah kalo kte nk mintak pape, mintakla dengan Allah SWT dan yakinlah bahawa setiap permintaan kite tu PASTI Allah SWT kabulkan. 21 Mac 2010, sehari sebelum aku bertunang, aku mula datang bulan balik.

Dan kini aku yakin aku normal even dengan hanya 1 ovari. Ye, aku yakin aku cuma BEKAS pesakit kanser. Aku bukan lagi pesakit kanser kerana akusentiasa ada Allah SWT.

Sakit yang Allah SWT turunkan buat aku adalah ujian dariNya dan balasan di atas kesalahan2 aku yang lalu. Dan penawar yg Allah SWT adalah hadiah dariNya.

8 comments:

Anonymous said...

salam

saya baru lalui satu episod kehidupan dimana, result tumor marker saya tinggi & mungkin kanser. seminggu lagi, baru saya ada appointment CT Scan. sebelum ni, pada 2004 & 2007, saya telah jalani laparoskopi utk endometriosis.

saya cuma ingin tahu, bagaimana keadaan saudari hari ini..? saya sgt berdebar utk menjalani CT Scan & keputusan rawatan. skrg, seluruh bdn saya rasa penuh angin

CJ Commerce said...

Salam

Saya Jamal ingin mohon kebenaran puan untuk menyiarkan kisah puan di Profil facebook saya iaitu Red CJ sebagai perkongsian.

Kisah puan sangat membantu bagi menyedarkan ramai kaum wanita di luar sana yang tidak tahu bagaimana pengalaman apabila menghidapi kanser ovati.

Saya merupakan usahawan tuala wanita terkini iaitu Lexee keluaran Redlife Sdn Bhd.

Tuala wanita ini dihasilkan daripada kapas dan mempunyai daya serapan tinggi iaitu 27 kali ganda berbanding tuala wanita berkualiti rendah yang dihasilkan daripada kertas buangan/terpakai yang mengandungi racun dioksin dan kuman HPV.

Saya doakan puan terus sihat dan dapat menjalani kehidupan seperti biasa.

Terima kasih
Jamal
CJ Commerce
Kuala pilah
FB: Red CJ

Anonymous said...

Aku, pesakit kanser rahim tahap 4. Penyakit ini dikesan semasa aku hamil anak ke 2 aku dan suamiku NAZARUDIN JALAL, seorang pemandu Limo LCCT dan aku suri rumah sepenuh masa, Namun setelah 6 bulan berperang dengan kesakitan dan masaalah suamiku lari tah kemana. mungkin tak tahan dengan bau kanser yang dah mula keluar dari rahim ini..aku pasrah walupun setiap hari aku menanggung sakit seorang, Morfin dah tak membantu..aku masih sakit walupun makan lebih satu dos. Hanya tuhan yang tahu. Namun mujurlah masih ada mak dan kakak tempat aku menumpang aku tak dapat melupakan jasa kalian.

SALEHHA NORMAN

Suaida Yusoff said...

Salam..saya nak beri cadangan untuk mencuba produk berasaskan Transfer Factor yang berfungsi sebagai mengajar sistem ketahanan imun badan kita dan memusnahkan terus virus dalam badan agar kesihatan terjamin..dijamin berkesan untuk rawatan leukimia,kanser dan banyak lagi..insyallah..try sngt2 produk ni..insyaallah dapat membantu..banyak testimonial yang berjaya dalam rawatan kanser dng menggunakan Transfer Factor..

boleh tengok testimonial yang berjaya disini..

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=428201323964680&set=a.428198847298261.1073741829.428178340633645&type=1&theater

atau visit http://4lifefortune.blogspot.com/

terima kasih..

noorlejah bin baharun said...

pda tggl 22.8.2013 aq di dewan beda aq x thu p nya aq fkir kn yg aq thu berdoa dn terus berdoa selepas opret 22.8.2013. aq hilng semagat mhu hidup atas dorogaan kwan2 yg pernah sakit kenser aq jadi tabah n semagat untuk hidup 2 lh kta kena d kwan
Terima Kasih
hospital wanita @ kanak-kanak

dieyana rahim said...

satu kaedah yang bagus.

Anonymous said...

Saya baru dpt tahu yg sya mengidap kanser rahim tahap 1 dan rahim saya akan dibuang asap...sya hanya berserah dan bertawakal kepada allah..

Noralina Anwar said...

pn mcmmn sy nk pastikam simptomnyer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...