Thursday, May 19, 2011

Saya Muda 7 Tahun. Berapa Umur Biologi Anda?

Hakikatnya umur terbahagi kepada dua iaitu..

-- Umur Kronologi (perkiraan berdasarkan tarikh lahir)
-- Umur Biologi (berdasarkan anatomi, fisiologi dan sistem biokimia)

Umur Kronologi cam bese la, every year meningkat dan kita tak dapat mengurangkannya.

Tapi kita dapat mengurangkan umur biologi dengan mengamalkan cara hidup yang sihat dan tidak tinggalkan solat 5 waktu sehari semalam. Dats y kadang -kadang kita pelik tgk atok-atok di kampung yang berumur 80 thn ke atas tapi masih gagah memanjat pokok kelapa. Opah-opah yang dah berkedut masih mampu mengelilingi kampung menjaja kuih. Contohnya Tok Guru Nik Aziz yang nampak berusia tetapi masih mampu menjadi Ulama diiktiraf dunia. Tun Dr Mahathir yang berusi melebihi 80 tahun tapi masih kuat kerana beliau memiliki umur biologi 60 tahun ke atas.

Baru-baru ni di ofis ada pemeriksaan kesihatan dan ukuran umur biologi. Bayaran RM5 je..murah sangat..First time tgk pemeriksaan kesihatan melalui kulit muka.



Mine..mine..=)

Miss Emily's


"Adik kene minum air 2 botol besar air setiap hari. 80-90% kandungan dlm hormon adalah air"

Dulu cek kulit ceni dgn SKII. Kali ni untuk cek kesihatan plak. Pelik..pelik..

Tiga tahun lepas, i cek umur biologi i 18 thn. Kali ni 20 tahun. =)

Inilah alat yang mengukur umur biologi

Eksen ala-ala minah rempit skeettt..

"Penimbang akak ni salah ni..sll sy timbang berat sy 16kg je.."

Sesape yang nek cek umur biologi bleh click sini..-->http://www.growyouthful.com/gettestinfo.php
Tapi mungkin tak setepat mesin yang kami guna ni.

Program ni mengukur umur biologi anda melalui soalan..

· BMI (Body Mass Index) based on your weight and body fat
· Kesihatan umum (terutamanya sistem penghadaman dan immunisasi)
· Gaya hidup, kesihatan mental
· Kandungan Toxic di dalam badan berdasarkan diet, alkohol, merokok dan persekitaran tempat tinggal.
· Gayahidup merangkumi perhubungan, senaman and sexual habits.

Aku lebih muda 7 tahun dari umur kronologi. Muda..betul ke ni? Tapi aku dah penah kene kanser. Hmm..maybe sbb organ aku lebih muda yang buat aku survive dari kanser. Itu juga yang menguatkan aku even telah melalui kimoterapi yang bapok dasat n seksa. Terima kasih Ya Allah. Aku bersyukur...=)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...