Thursday, April 7, 2011

RM350 Sebulan Untuk 4 Kepala..Cukupke?

Kurang sikit dengar orang bising bile harga RON97 naik lagi baru-baru ni..sbb sume sibuk dgn kes video seks bangang. Kirenya kes video seks bangang tu sedikit sebanyak telah berjaya menutup cerita kenaikan minyak la..bagus..bagus..

Lepas ni ramaila peniaga amek kesempatan naikkan harga barang. Minyak naik 20sen, dorg pun naikkan harga barang 20sen. Biasanya camtulah, padahal belum tentu dorg pkai RON97 pun.

Bila harga barangan itu dan ini dah naik, bertambah ramailah manusia yang stress. Sbb bila harga barang naik 3-4 kali pun, gaji tetap tak naik-naik. Perbelanjaan melebihi pendapatan. Tension, duit tak cukup nak sara anak bini, paling koman pun dera anak, pukul bini. Cikgu hilang pertimbangan belasah murid sampai  mati. Paling senang cerita gantung diri. YESS!! Masuk paper tajuk berita muka depan skali.

Ada orang tu kerja di 'tuutt' selama 3 tahun. Gaji RM1300. Bayar duit kete RM350. Kene beli kereta jugak sbb nak hantar anak2 g skolah, tak lalu bayar tambang bas sekolah pun mahal giler skrg ni. Slamat beli kereta 2nd hand je, so murah sket. Bini tak kerja, dok umah jaga anak sebab nursery skrg amek upah jaga baby RM250 sebulan. Pastu kalo nak hantar nursery kene bekalkan pampers pulak, pampers skrg RM36++. Bayar sewa umah RM600, paling murahlah kalo dok KL. Duit petrol sebulan RM200. Tinggallah baki gaji RM150 untuk tangggung sorang bini dan 2 orang anak. Baru 2 anak..So bini pun buatlah kerja sampingan menjaga anak orang di rumah. Dapatlah side income lagi RM200. RM350 sebulan..tulah duit beli barang dapur, buku anak, susu baby, ubat-ubatan. RM350 untuk 4 kepala ok.

Nak salahkan sape? Salahkan die sbb dulu malas blaja, sbb tu keje cikai, gaji sket. Sekarang ni kalo nak idup senang, kene blaja tinggi2.Yang kaya bertambah kaya, yang miskin bertambah miskin. Dah tu nak salahkan sape pulak eh? Tepuk dada tanya selera..takde selera dah pun sekarang ni..

2 comments:

I am DiDa said...

Taska area tpt tinggal me charge RM270 utk toddlers & rm290 utk Babies..lagi parah,taska charge RM1 setiap hari kalau anak mandi pagi kt taska...kalau sebulan dh berape?..melampau tak???

Mrs. Amad said...

itu taska terlampau..nak buat cane,dorg ketok kite sbb dorg pun kene ketok..kene ketok gn sape?haaa..yang tu kite taktaw..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...