Wednesday, February 23, 2011

Cara Baginda Bergurau Dengan Anak-anak

Sabda Rasulullah SAW, "Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)"

Masuk kandang kambing, mengembek. Kalo join budak-budak, jadilah mcm budak2. Begitu cara Rasulullah SAW mengajar kita. Tp bapa2 skrg bergurau dengan anak perempuan x ubah mcm bergurau dgn bini. Ada yg smpai dpt cucu merangkap ‘anak’. Ibu2 pulak bergurau sampai tahap campak-campak anak dr tgkat enam umah flat. Dia nak anak die bergelak ketawa di syurga agaknya.

Kalau anak buat salah, pukullah, jgn x pukul. Kalau x pukul, dia naik kepala. Pukul di tapak kakinya. Korang paham tak pukul, bkn belasah smpai tempang anak tu.

Orang2 tua skrg rancak bercerita tentang kebiadaban anak-anak zaman skrg. Budak2 skrg kurang ajar, ske membuli, x hormat orang tua n bla..bla..bla..Tgk la pulak perangai orang-orang ‘diatas’ mereka. Silap sikit, maki-hamun. Salah sikit, belasah. Kete calar sikit, bertumbuk di tepi jalan. Salesman tegur sikit dah mencarut2.

Don’t expect people to respect u when u never tries to respect others.


1 comment:

Rin_Aff said...

Ikut Sunnah Rasulullah tu la sebaik2nya...
Rasulullah sgt sygkan budak2...
Org zaman skrg ni byak kena penyakit stress.. tu yg jadik gitu..hilang pertimbangan..anak jadi mangsa keadaan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...